Wednesday, February 8, 2017
Juan Linzden Totaliter ve Otoriter Rejimler
Juan Linzden Totaliter ve Otoriter Rejimler
Siyaset Biliminin en önemli alt disiplinlerinden birisi olan Kar??la?t?rma Politika alan?nda dünyan?n en yetkin bilim insanlar?ndan birisi kabul edilen ?spanyol akademisyen Juan Linz (Juan Jose Linz veya Juan J. Linz)[1], 1926-2013 y?llar? aras?nda ya?am?? çok önemli bir sosyal bilimcidir. Uzun y?llar ABDde Yale Üniversitesinde ders veren Linz, özellikle meslekta?? Alfred Stepanla beraber yazd??? çal??malarla tan?nm??t?r. Linzin en önemli eserleri aras?nda, Ba?kanl?k sistemini ele?tirdi?i The Perils of Presidentialism[2] makalesi ile Problems of Democratic Transition and Consolidation: Southern Europe, South America, and Post-Communist Europe(John Hopkins University Press, 1996)[3] ve Totalitarian and Authoritarian Regimes(Rienner, 2000)[4] kitaplar? bulunmaktad?r. Türkçeye Prof. Dr. Ergun Özbudun taraf?ndan Totaliter ve Otoriter Rejimler[5]ad?yla çevrilen ve Liberte Yay?nlar? taraf?ndan 2008 y?l?nda bas?lan bu ikinci kitap, Linzin olgunluk eseri olarak yak?ndan incelenmeyi hak etmektedir.
Juan Linz
Kitab?n?n Giri? ba?l?kl? birinci bölümüne, bu kitapta demokratik olmayan rejimlerin çe?itlili?i ve yayg?nl???n? inceleyece?ini aç?klayarak ba?layan Juan Linz, bunu yapmak için demokrasi kavram?n? inceleyece?ini belirtmektedir. Zira Linze göre; bir kavram? tan?mlaman?n en kolay yollar?ndan biri, onun ne olmad???n? söylemektir (Linz, 2008: 15). Bu do?rultuda, i?e demokrasiyi tan?mlayarak ba?layan Linzin dü?üncesinde, demokratik rejimler, liderler aras?nda serbest yar??may? gerçekle?tirmek üzere, dernek kurma, haber alma ve haberle?me temel hürriyetlerine dayanarak, siyasal tercihlerin serbestçe ifadesine imkân veren sistemlerdir (Linz, 2008: 23).
Totaliter ve Otoriter Rejimler kitab?
Kitab?n Totaliter Sistemler ba?l?kl? ikinci bölümünde, Linz, totalitarizm kavram?n? tan?mlamaya ve örneklerle aç?klamaya çal??maktad?r. Linzin Carl Friedrich ve Z. K. Brzezinskiye referansla tan?mlamaya çal??t??? totalitarizmin temel özellikleri ise ?unlard?r (Linz, 2008: 33-34);
- Toptanc? (totalist) bir ideoloji,
- Bu ideolojiye ba?l? ve genellikle tek bir ki?inin yani diktatörün liderli?indeki bir tek-parti,
- Çok geli?mi? bir gizli polis ve a-) kitle haberle?meleri, b-) silahlar, c-) ekonomik yap?lar da dâhil olmak üzere tüm örgütler üzerinde tekelci kontrol.
Ancak her diktatörlü?ü totaliter olarak da de?erlendirmemek gerekir. Birçok diktatörlük, asl?nda daha çok otoriter yönetim modeline yatk?nd?rlar ve toptanc? ideoloji, tek-parti sistemi ve tüm örgütler üzerinde tekelci kontrol gibi kat? uygulamalara yönelmedikleri için, totaliter rejimlere k?yasla demokrasiye daha yak?n olarak kabul edilirler. Bu gibi rejimlerde, zirvede tek bir lider olsa bile, alt gruplar aras?nda çe?itli güç mücadeleleri ya?an?r ve farkl? fikirler ve fraksiyonlar?n mücadelesi sayesinde totalitarizmin mutlak?yetçi mant???n?n yol açt??? hatalar k?smen de olsa düzeltilebilir (Linz, 2008: 35). Totaliter rejimleri otoriter rejimlerden ay?ran bir di?er faktör de, askeri otoritenin siyasal mutlak?yetçi sisteme ba?l?l???d?r. Linzin ifadesiyle, Bugüne kadar hiçbir totaliter sistem, silahl? kuvvetlerin müdahalesiyle devrilmi? veya köklü bir de?i?ime u?ram?? de?ildir; olsa olsa, kriz anlar?nda ?u veya bu hizip, ordunun deste?iyle kendi iktidar?n? güçlendirebilmi?tir (Linz, 2008: 36). Bu ba?lamda, totaliter rejimlerin i?leyi?inde ortaya ç?kan di?er temel özellikleri ?öyle s?ralanabilir (Linz, 2008: 38):
- Monist, fakat monolitik olmayan bir iktidar merkezi mevcuttur; e?er kurumlar veya gruplar aras?nda bir plüralizm varsa, bu me?rulu?unu o merkezden al?r ve büyük ölçüde onun hakemli?i alt?nda i?ler.
- Tekelci, özerk ve fikren az çok geli?tirilmi? bir ideoloji mevcuttur. ?deolojinin belli s?n?rlar?n?n d???na ç?kmak, müeyyidesiz kalmayacak bir heterodoksluktur.
- Vatanda?lar?n, siyasal görevlere ve kolektif sosyal görevlere kat?lmalar? ve bu amaçla aktif bir mobilizasyon içinde olmalar? özendirilir, talep edilir ve ödüllendirilir.
Bu özelliklere uygun olarak, bir me?ruluk kayna?? olan ve ayn? zamanda görev duygusunu yücelten total bir ideoloji, toplumsal örgütlenmeyi sa?layan ve kontrol alt?nda tutan bask?c? bir tek-parti sistemi, sürekli yüceltilen ve me?ruiyet kayna?? haline gelen kült nitelikteki parti ve devlet liderli?i ve tüm bu sistemi ayakta tutan gizli polis te?kilat? ve istihbarat birimi, totaliter bir rejimin anahtar unsurlar?d?r. Bu aç?dan, Hannah Arendtin de inceledi?i Nazi Almanyas? ve Stalin Rusyas? en önemli örnekler olarak de?erlendirilebilir. Bu yap?, bu iki devlette en kristalize haliyle görülmü?tür. Ancak fa?ist parti modeli, komünist parti modelinden farkl? olarak ve Führerprinzip anlay???na uygun ?ekilde, çok daha kat?d?r (Linz, 2008: 70). Komünist partilerde ise, k?smi parti-içi demokrasi uygulamalar? ve özele?tiri unsurlar? mevcuttur.
Kitab?n Geleneksel Otorite ve Ki?isel Yönetim ba?l?kl? üçüncü bölümü, Linzin 3 ana yönetim modeli olarak nitelendirdi?i demokratik, otoriter ve totaliter rejimlerden farkl? olan di?er siyasal sistemleri inceledi?i bölümdür. Linze göre; az çok patrimonyal veya feodal karakterdeki geleneksel rejimler, -gelecekleri ?üpheli bile olsa- dünyada hala büyük me?ruiyet sahibidirler (Linz, 2008: 119). Ma?ripin, Güneydo?u Asyan?n ve Sahra-alt? Afrikan?n birçok ülkelerinde bu gibi rejimler hala önemli rol oynamaktad?r ve oldukça yayg?nd?r. Latin Amerika gibi modern Bat? dünyas?n?n çevre bölgelerinde ortaya ç?kan ve tamamen geleneksel nitelikte olmayan Caudillismo (?efçilik) ya da Caciquismo (oligar?ik demokrasiler) tipi ki?isel yönetim biçimleri de bunlara eklenebilir (Linz, 2008: 119-120).
Yöneticilerin süregelen bir me?rulu?a dayand?klar? ve toplumu patrimonyal bürokrasi kurumlar? ve feodal otorite yap?lar? sayesinde yönettikleri geleneksel yönetimler, garip bir ?ekilde yar?-modern devletlerden daha istikrarl? bir performans göstermeyi ba?arm??lard?r (Linz, 2008: 122). Ancak bunun nedeni kesin belli de?ildir; geleneksel me?ruiyetin süreklili?i d???nda, mobilize olamayan sosyal yap?, ekonomik azgeli?mi?lik ve dünyadan tecrit edilmi? olmak gibi unsurlar da, bu noktada bu rejimlerin ba?ar?s?nda önemli rol oynam?? olabilir. Bu noktada, Fas, Tunus ve Cezayir gibi örnekler Linzin dikkatini çekmektedir. Bu anlamda, bu ülkeler özelinde Fransan?n etkisinden söz etmek de yerinde olacakt?r. Fransa, bu üç ülkeyi farkl? ?ekil ve yöntemlerle etkilemi? ve kendi siyasal nüfuz alan? içerisinde tutmay? ba?arm??t?r. Örne?in, Fas?, do?rudan do?ruya veya Tunustaki gibi k?smi bir kontrol yoluyla de?il; me?ruluk sembollerini, iktidar merkezlerini ve otorite arac?n? birbirinden ay?ran karma??k bir idari yap? vas?tas?yla yönetmi?lerdir (Linz, 2008: 126).
Sultanc? rejimler de bu ba?l?kta incelenmesi gereken bir di?er rejim tipidir. Bu tip sistemler, ki?isel yönetime dayanmakla beraber, bunlarda yöneticiye ba?l?l?k, geleneklere ve onun bir ideolojiyi tecessüm ettirmesine, yahut benzersiz bir ki?isel misyona, ya da karizmatik niteliklere de?il, korkuya ve i?birlikçilere da??t?lan ödüllere dayan?r (Linz, 2008: 128). Yönetici, iktidar?n? kendi takdirine göre herhangi bir s?n?ra dâhil olmaks?z?n ve en önemlisi de kurallara yahut bir ideoloji veya de?er sistemine ba?l?l?k duymaks?z?n kullan?r.
19. yüzy?lda Latin Amerikada etkili olan Caudillo(?ef) yönetimleri ise, 4 temel niteli?e sahiptir: (Linz, 2008: 132-133)
1. Ki?isel hâkimiyet ve itaat ba?lar?yla ve silah gücüne dayanarak servet yapma ortak arzusuyla perçinlenmi?, silahl? patron-yana?ma gruplar?n?n sürekli olarak ortaya ç?kmas?,
2. Kamu makamlar?na halefiyet konusunda kurumla?m?? yollar?n bulunmay???,
3. Siyasal yar??mada ?iddete ba?vurulmas?,
4. ??ba??ndaki liderlerin, ?ef olarak iktidarlar?n? sürdürmeyi bir türlü güvence alt?na alamamalar?.
Bir tür oligar?ik demokrasi modeli olan Caciquismo ise, Kern ve Dolkart taraf?ndan, Yayg?n ve türde?likten yoksun bir elitçe yönetilen öyle bir oligar?ik siyasal sistemdir ki, bu elitlerin tek ortak özelli?i, milli amaçlar için yöresel iktidarlar? kullanmalar?d?r ?eklinde tan?mlanm??t?r (Linz, 2008: 133). Caciquismo, özünde tar?msal bir temele dayanmakla birlikte, salt tar?msal nitelikte de?ildir; serbest meslek sahipleri, tüccarlar, sanayiciler ve siyasal makinelerin ?ehirli patronlar? da ço?u zaman i?e kar???r.
Kitab?n Otoriter Rejimler ba?l?kl? dördüncü bölümü, Juan Linzin otoriter rejim tiplerini di?er farkl? yönetim modellerinden ayr??t?rd??? ve kristalize etmeye çal??t??? bölümdür. Linze göre, otoriter rejimler; S?n?rl?, fakat sorumlu olmayan bir siyasal plüralizme yer veren; i?lenmi? ve yol gösterici bir ideolojiye de?il, kendine özgü zihniyetlere sahip olan; geli?imlerinin baz? a?amalar? d???nda, yayg?n ve yo?un bir siyasal mobilizasyon yaratmayan; bir liderin veya bazen küçük bir grubun, biçimsel yönden iyi belirlenmemi? fakat fiiliyatta oldukça tahmin edilebilir s?n?rlar içinde iktidar? kulland?klar? siyasal sistemlerdir (Linz, 2008: 137). Bu rejimlerin en önemli ay?rt edici özellikleri, plüralist unsurdur. Ancak demokrasilerden farkl? olarak, burada söz konusu olan s?n?rl? plüralizmdir (Linz, 2008: 139). Bu gibi rejimlerde, plüralizme k?smen izin veren bir tek-parti düzeni ya da ayr?cal?kl? parti sistemi (dominant parti veya hâkim parti sistemi) geçerlidir.
Genel bir de?erlendirme yap?l?rsa, 6 tip otoriter rejim modelinden söz edilebilir (Linz, 2008: 151-152):
- Bat? demokrasilerine uygun ön ?artlar? yaratmak amac?yla laikle?me ve modernle?me reformlar? gerçekle?tiren otoriter rejimler. Birinci Dünya Sava?? sonras?nda Türkiye ve Meksikada kurulan rejimler, bu kategorinin en iyi örnekleridir.
- Fa?ist veya yar?-fa?ist milliyetçi otoriter rejimler.
- Organik devletçilik diye nitelendirebilece?imiz otoriter rejimler.
- Endonezyadaki Sukarno rejimi veya Pakistan gibi ?kinci Dünya Sava?? sonras?nda yeni ba??ms?zl???n? kazanan devletlerde do?an otoriter rejimler.
- Afrika sosyalizmi ve geleneksel dinsel otorite anlay??lar?n? reddeden baz? ?slam ülkelerinde görülen otoriter rejimler.
- Gordon Skillingin dan??mac? otoritarizm olarak nitelendirdi?i totalitarizm sonras? komünist otoriter rejimler.
Kitab?n Dünya Devletlerinin Tipolojideki Yeri: Bir Giri?im ve Güçlükleri adl? be?inci bölümü, Juan Linzin di?er önemli akademisyenlerin demokrasi ve rejimlerin tasnifleri konusunda yazd?klar?n? özetledi?i oldukça k?sa bir bölümdür. Yazara göre, rejim tasnifinde kritik üç unsur; plüralizme kar??l?k monizm derecesi, halk?n siyasetten uzakla?mas?na kar??l?k mobilizasyon derecesi ve zihniyetlerin egemenli?ine kar??l?k ideolojilerin temel önemidir (Linz, 2008: 245).
Kitab?n Son Gözlemler adl? alt?nc? ve son bölümü ise, Linzin bulgular?n? özetledi?i ve baz? tespitler yapt??? kapan?? bölümüdür. Linzin bu eseri, bu alanda yaz?lm?? en önemli eserlerden birisi olarak dikkatle okunmay? hak etmektedir. Kitapta yer alan fikir ve tasnifler, aradan geçen y?llara kar??n, bugünün dünyas?n?n anla??lmas? aç?s?ndan da son derece faydal? ve i?levseldir.
Yrd. Doç. Dr. Ozan ÖRMEC?
[1] Hakk?nda bilgiler için; https://en.wikipedia.org/wiki/Juan_Jos%C3%A9_Linz.
[2] Buradan okunabilir; http://scholar.harvard.edu/levitsky/files/1.1linz.pdf.
[3] https://www.com/Problems-Democratic-Transition-Consolidation-Post-Communist/dp/0801851580/.
[4] https://www.com/Totalitarian-Authoritarian-Regimes-Juan-Linz/dp/1555878903.
[5] http://www.kitapyurdu.com/kitap/totaliter-ve-otoriter-rejimler/111860.html.
Available link for download